πŸ•‹ KARNIVAL HAJI, UMRAH PELANCONGAN KALI KE 2 DI MOVENPICK HOTEL & CONVENTION CENTRE (MHCC)

🎈 HARI PEMBUKAAN & PERASMIAN KARNIVAL HAJI, UMRAH & PELANCONGAN KE 2 BERLANGSUNG 19, 20 & 21 JANUARI 2024

🀝 Kerjasama Lembaga Tabung Haji (TH) dan Persatuan Syarikat Pengendalian Pelancongan Bumiputra Malaysia (Bumitra Malaysia) 

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Dato’ Setia Dr Mohd Na’im Mokhtar kesemua 25 syarikat pelancongan ahli persatuan berdaftar Bumitra Malaysia mendapat kebenaran rasmi Lembaga Tabung Haji untuk mengendalikan jemaah pakej haji swasta musim ini.




Tambah Menteri lagi, sebagai makluman Musim Haji Tahun 1445H/2024, kos keseluruhan bagi seorang jemaah Haji adalah berjumlah RM 33,300.00.  “Peningkatan ini adalah sebanyak 8 peratus daripada kos Musim Haji Tahun 1444H/2023 iaitu RM 30,850.00. Ini adalah secara langsung adalah terlibat faktor-faktor di luar kawalan seperti peningkatan kadar inflasi, cukai nilai tambah dan caj perkhidmatan di Tanah Suci.
Namun demikian sebenarnya pihak Arab Saudi masih lagi menanggung kos peningkatan setiap tahun, khususnya kos-kos penginapan, penerbangan, sajian, di Tanah Suci termasuk operasi masyair, pengangkutan, kos pengurusan kebajikan serta kesihatan jemaah haji, dan lain-lain kos operasi
Bagi menangani peningkatan harga ini, kerajaan telah mensyaratkan agar syarikat PJH yang terlibat ini menawarkan pakej haji ekonomi (Pakej Rahmah) di bawah RM50,000  bagi memberi lebih pilihan kepada bakal-bakal haji daripada pelbagai lapisan masyarakat.


Naib Presiden Bumitra Malaysia, Kamarun Ab Rahman berkata,  sejumlah 25 syarikat pelancongan bumiputera yang juga ahli persatuan Bumitra Malaysia kenali juga sebagai Pengelola Jemaah Haji atau PJH telah diberi lesen oleh Lembaga Tabung Haji untuk mengendalikan pakej haji swasta musim ini.

Karnival dapat mendekati bakal Jemaah dengan maklumat terbaharu termasuk mengenali latarbelakang 25 syarikat pengelola Jemaah haji swasta, pakej-pakej yang ditawarkan bagi setiap PJH, harga pakej, hotel penginapan serta pembimbing jemaah ketika di tanah suci



     πŸŽ‰Majlis Perasmian dijayakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri






Pengumuman Kos Haji 2024 & Surat Tawaran Haji


1. Kos Haji tahun ini adalah RM33,300. Meningkat 11% (RM2,500) dari tahun lepas.


2. Bayaran Harga Haji Muassasah


  •     B40 (first time pergi haji) : RM12,356
  •     M40 : RM14,148
  •     T20 : full RM33,300

  • Kerajaan tanggung RM1000 seorang untuk B40. Manakala TH tanggung baki kos haji bagi B40 dan M40.

  • Bantuan Haji B40 : RM20,944 (63% dari kos haji)

  • Bantuan Haji M40 : RM19,152 (42% dari kos haji)


 πŸ‘¨‍πŸ‘©‍πŸ‘§‍πŸ‘¦ Semua ahli keluarga Bumitra berdaftar, TH & Menteri dalam satu barisan


🀝 Menteri turut beramah mesra & pengunjungi booth pameran 





Karnival ini menarik pengunjung dengan  program haji Mabrur iaitu simulasi haji untuk kanak-kanak yang akan disertai oleh 40 orang kanak-kanak. program simulasi ini diadakan bagi memberi kefahaman dan kesedaran kepada kanak-kanak malah kepada ibu bapa akan perlunya persiapan dan ilmu sebelum mengerjakan haji.


✨ Suasana ruang legar di luar turut di sertai pepamer untuk alatan & bantuan Haji & Umrah

πŸ₯ Acara kebudayaan tradisional diadakan di luar dewan untuk memeriahkan majlis

    
Program bual bicara bakal berlangsung dengan tajuk Persediaan dan Cabaran Jemaah Haji Malaysia di Tanah Suci dan Penipuan Pakej Haji - Implikasi dan Cabaran.

Para panel adalah daripada TH sendiri, Kementerian Pelancongan Seni dan Budaya, Tribunal Tuntutan Pengguna dan Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) dengan turut diadakan kuiz serta cabutan bertuah dengan hadiah utama pakej mengerjakan umrah.



Uztaz Masri dari pengendali umrah Amani Travel menawarkan pakej istimewa sempena Karnival ini. Pakej Amani Travel menawarkan hotel, kemudahan, penerbangan & mutawwif yang dipercayai setelah beroperasi baik selama 10 tahun. Pihak Bumitra hanya memilih pengendali yang mempunyai kepakaran & kewangan kukuh di mana dapat menjamin keselamatan & perjalanan jemaah di Makkah & Madinah 



En. Afiq mengunjungi hari pertama & perasmian karnival ini berasa selesa kerana karnival ini diadakan berpusat & dijalankan selama 3 hari. Karnival promosi berlangsung 3 hari ini membolehkan pengunjung & pepamer lebih masa untuk berinteraksi & merancang pakej sesuai sepanjang karnival ini. Apapun aspek seperti kemudahan meletak kenderaan yang agak terhad walaupun bukan hari Sabtu & Ahad boleh diperbaiki untuk karnival akan datang



Bumitra Malaysia mengadakan bazar karnival di perkarangan masjid KLIA iaitu bersebelahan dengan Movenpick.




Comments

Popular posts from this blog

πŸ’Έ (Scammer) Syarikat pelaburan tempatan perniagaan pendedahan Pertubuhan Kebajikan Integriti Persahabatan Nasional (PKIPN) melibatkan 100 orang jadi mangsa

Pelancaran dan Majlis Perasmian Presiden Dewan Perniagaan Perindustrian dan Pelaburan Malaysia-Wuxi, China.

πŸŒ™ DI GALERI NUR RAUDHAH DENGAN KERJASAMA RUMAH KASIH NURUL HASANAH AMPANG DN ANITA Entertainment & Productions